تاثير قطره آهن

تاثير قطره آهن

تاثير قطره آهن بر روی دندان


آهن یک ماده مغذی است که نقشی حیاتی در رشد و نمو کودک ما دارد. شیر مادر در ٦ ماه نخست زندگی مهم ترین منبع تغذیه کودکان است. همه کودکان برای داشتن رشد مناسب باید پس از ٦ ماهگی افزون بر شیر مادر از غذای کمکی و قطره یا شربت آهن استفاده کنند و مصرف این مکمل را تا پایان ٢ سالگی ادامه دهند. 


فقر آهن


فقر آهن در کودکان یک دغدغه رایج است و طبق برآوردهای انجام شده ۶ تا ۱۵ درصد کودکان دچار فقر آهن هستند. فقر آهن ممکن است در سطوح مختلف ایجاد شود که از یک کمبود آهن کاملا خفیف تا یک کم‌خونی فقر آهن جدی (که در آن بدن به اندازه کافی گلبول قرمز سالم تولید نمی‌کند) را شامل خواهد شد.

كدام دسته از كودكان در معرض فقر آهن هستند:

  1. نوزادانی که زودرس به دنیا می آیند یا کمبود وزن دارند.
  2. کودکانی که پیش از یک سالگی شیر گاو یا بز می نوشند.
  3. نوزاداتی که پس از شش ماهگی مکمل های دارای آهن مصرف نمی کنند.
  4. کودکانی که دارای شرایط خاص مانند عفونت های مزمن هستند.
  5. کودکانی که دارای اضافه وزن هستند.
  6. دختران نوجوان که دوران قاعدگی را پشت سر می گذارند.

نشانه ها و علائم فقر آهن عبارتند از:

  1. پوست رنگ‌پریده
  2. خستگی
  3. دست و پای سرد
  4. کندی در رشد و نمو
  5. کم‌اشتهایی
  6. تنفس سریع غیر طبیعی
  7. مشکلات رفتاری
  8. عفونت‌های مکرر
  9. ولع غیرطبیعی برای خوردن موادی مثل خاک و یخ

تاثير قطره آهن بر روی دندان کودکان:


برخي از والدین تصور می‌کنند استفاده از قطره آهن سبب پوسيدگي دندان کودکشان مي شود، در صورتی که قطره آهن به تنهایی موجب بروز مشکل در دندان های کودکان نبوده و رژیم غذایی ناسالم و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان  در این امر موثر است. ترکیبات قطره آهن كودكان به‌گونه‌ای‌ است که هنگام برخورد با دندانها موجب تیرگی آنها می‌شود اما باعث پوسیدگی نمی‌شود. آهن پس از تماس با بزاق در محیط دهان اکسید شده و منجر به سیاهی دندان می‌گردد.

تاثير قطره آهن بر روی دندان کودکان  قطره آهن برای دندان کودکان
چه قطره آهنی برای کودک ما مناسب است؟

بهترین قطره آهن برای کودک ما قطره ای است که غلظت آن نه آنقدر زیاد باشد که موجب دلپیچه و سیاهی دندانها شود نه آنقدر پایین باشد که نیاز روزانه کودک به آهن را رفع نکند. همچنین داشتن یک قطره چکان خوب میتواند دادن مکمل آهن به کودک را راحتتر کند.

 

نكات لازم براي پيشگيري از تغيير رنگ دندان هاي كودكان بر اثر قطره آهن:

  1. به علت اثر مستقیم قطره آهن بر روی دندان ها و در نتیجه سیاه شدن دندان ها توصیه می شود قطره در انتهای حلق چکانده شود و حدالامکان قطره در تماس با دندان کودک قرار نگیرد .
  2. همراه با قطره کمی آب به کودک بدهید یا بعد از دادن قطره دندان ها را تمیز کنید . این کار اثرات تغییر دندان را کم می کند .
  3. از آنجائیکه آهن به ذرات غذایی موجود در سطح دندان متصل شده و باعث تغییر رنگ دندان ها می شود بهتر است پیش از دادن قطره آهن به کودک دندان های آنها را تمیز کنید .
  4. می توانید قبل از دادن قطره با گاز استریل سطح دندان ها را تمیز کنید و بعد از چکاندن قطره به کودک آب یا آبمیوه پرتقال بدهید . زیرا آب پرتقال به دلیل داشتن ویتامین ث جذب آهن را بالا می برد . بهتر است بعد از چکاندن قطره مجدد سطح دندان های کودک با گاز استریل تمیز شود .

گاهي ممكن است با همه تمهيداتي كه صورت مي گيرد رنگ دندان ها تغيير كند، در اين موارد توصيه مي شود صبر كنيد كودك بزرگ شود (سن دو تا سه سالگي) تا دندانپزشك بتواند با برس هاي ساده اين تغيير رنگ دندان ها را برطرف كند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند. *

عضویت در خبرنامه

در خبرنامه ما مشترک شوید.

لوگوی شبکه اجتماعی واتس آپ
پشتیبانی آنلاین دندانپزشکی سپید
جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک کنید