دندانپزشک کودکان و اطفال

دندانپزشکی كودكان

دندانپزشکی کودکان شاخه ای از دندانپزشکی است که به ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی با تاکید بر مساله پیشگیری و درمانی کودکان از بدو تولد تا بزرگسالی و به ویژه برای افراد دارای نیازهای ویژه میپردازد. کودکان در ٦ ماهه اول زندگی خود شروع به درآوردن دندان می کنند و در سن ٦ تا ٧ سالگی هم شروع به از دست دادن اولین مجموعه دندانهای شیری خود می کنند که در نهایت دندانهای دائمی و ثانویه جایگزین می شوند بنابراين توصیه می شود که والدین برای رویش منظم دندان های دائمی، بچه های خود را در سن ١ سالگی یا ٦ ماه پس از بیرون آمدن اولین دندان حتما به دندانپزشک اطفال ببرند.

خدمات دندانپزشكی اطفال

ترميم دندانهای شيری  خراب شدن دندان شیری کودکان

• ترميم دندانهای شيری

سلامت دندانهاي شيری به اندازه دندانهاي دائمي مهم است. دندان های کودکان ممکن است به دلایل مختلفی مانند پوسیدگی ، شکستگی و عدم رشد مناسب پر شوند. پرکردن دندان مخصوص دندان های دائمی نیست و می توان آن را برای دندان شیری نیز انجام داد.

• فلورايدتراپي

فلوراید تراپی، کاربرد موضعی فلوراید بصورت دوره‌ای بر روی دندان‌های کودکان است كه باعث افزایش مقاومت آنها در برابر پوسیدگی است. فلورایدتراپی از وقتی که همه دندان‌های شیری درآمدند، حدود ۲ سالگی شروع شده و تا ۳ سال بعد از رویش آسیای دوم دائمی حدود ۱۴ سالگی با نظر دندانپزشک ۳ تا ۶ ماه یکبار تمدید و ادامه یابد. همزمان با فلورایدتراپی در مطب ممکن است دندانپزشک برای برخی از کودکان بالای ۶ سال که در خطر بالای ایجاد پوسیدگی دندان‌ هستند کاربرد دهان‌شویه‌های فلوراید را هم تجویز کند. در این روش دندانپزشک ابتدا دندان‌ها را با برس و خمیر مخصوص تمیز می‌کند و سپس فلوراید به صورت ژل یا وارنیش روی دندان‌ها مالیده می‌شود. پس از آن کودک باید چند بار آب دهان خود را خالی کند ولی دهان نباید شسته شود و تا نیم‌ ساعت هم از خوردن و آشامیدن دوری کنید.

• سيلانت تراپي

فیشورسیلانت ماده ای ترمیمی و هم رنگ دندان است که توسط آن شیارهای عمیق سطح جونده دندان ها با آن پوشیده شده و بدین ترتیب شیارها کم عمق می شود.
در بعضی از کودکان سطح جونده دندان 6 تازه رویش یافته در سن 6 سالگی دارای شیارهاي عمیقی است که با مسواک زدن تمیز نمی شود و خورده های مواد غذایی ومیکروب ها در داخل شیارها قرار گرفته و باعث پوسیدگی دندان می شود. برای از بین بردن این مشکل قبل از اینکه این شیارهای عمیق پوسیده شوند دندانپزشک شیارهای عمیق را با مواد فیشور سیلانت کم عمق کرده، بطوری که با مسواک زدن سطح جونده دندان به راحتی تمیز شود و بدین ترتیب از تجمع خورده های مواد غذایی در داخل شیارها و ایجاد پوسیدگی جلوگیری خواهد شد.

بهترین زمان فیشورسیلانت برای دندان 6 از سن 6 سالگی تا 9 سالگی و برای دندان 7 از سن 11 سالگی تا 13 سالگی است. فیشورسیلانت تراپی بدون درد بوده و نیاز به تزریق ماده بی حسی ندارد و فیشورسیلانت توسط دندانپزشک انجام می شود.

• روكش دندان شيري

اگر پوسیدگی دندان شیری شدید باشد ، دیگر نمی توان با پرکردن از شکستگی و پوسیدگی در امان ماند. در چنین مواردی ، روکش فلزی مخصوصی ساخته می شود و روی دندان چسبانده می شود. این روکش وقتی دندان شیری با آن می افتد از دهان خارج می شود.

• عصب كشي دندان شيري

در صورتی که عصب داخل دندان شیری آسیب دیده باشد، دندانپزشک به جای کشیدن خود دندان، آن را درمان می‌کند. عصب کشی دندان شیری به منظور حفظ دندان تا زمان افتادن انجام می‌شود. در این روش هرگونه درد و بیماری در قسمت ریشه‌ی دندان شیری از بین می‌رود.

نشانه‌های زیر بیانگر ضروری بودن درمان ریشه در کودکان است:

1. آبسه دندان
  2. پوسیدگی شدید و عفونت دندان کودک
  3. التهاب یا قرمزی اطراف دندان آسیب‌دیده
  4. حساسیت شدید دندان کودک به سرما یا گرما
  5. درد شبانه دندان
  6. درد خود به‌ خود
  7. پوسیدگی‌های عمیق که با رادیوگرافی مشخص شود نزدیک عصب دندان است
  8. درد مداوم دندان هنگام جویدن یا حتی لمس کردن آن
  9. دردناک و حساس شدن گره‌های لنفاوی
  10. شکستگی دندان که پالپ دندان را تحت تأثیر قرار دهد
  11. شل شدن غیرمنتظره دندان آسیب‌دیده
  12. برخی از موارد ضربه خوردن دندان‌ها

رویش منظم دندان های دائمی در کودکان

در مواردی کودک دندان های شیری را زودتر از دست می‌دهد یا دندان شیری زودتر از موعد کشیده می‌شود. در این صورت دندان های دو طرف آن، شروع به حرکت به سمت فضای خالی می‌کنند. از طرفی دندان دائمی کودک هنوز رویش پیدا نکرده است و در زیر لثه قرار دارد. اگر جای خالی دندان دائمی با دندان دیگری پر شود، دندان زیر لثه نمی‌تواند به شکل کامل رویش پیدا کند و در نتیجه منجر به رویش نامرتب دندان‌های دائمی می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید با مراجعه به موقع به دندانپزشک و انجام اقدامات لازم تا زمان رویش دندان دائمی زیرین، دندان شیری حفظ و نگهداری شود. در موارد ضروری پس از افتادن یا کشیدن دندان شیری، با انجام قالب گیری وسیله‌ای به نام فضانگهدار توسط دندانپزشک کودک ساخته شده و در فضای خالی قرار داده می‌شود تا باعث رویش منظم دندان های دائمی شود.

راههاي پيشگيري از پوسيدگی دندان كودكان

پيشگيری از پوسيدگی دندان كودكان و اطفال  دندان درد در کودکان نشانه چیست؟

1. ارائه آموزش‌های بهداشتی به کودک و والدین برای حذف پلاک دندانی از روی دندان به کمک مسواک و نخ دندان
  2. ارائه آموزش‌های بهداشتی به کودک و والدین برای تعدیل رژیم غذایی تا تعداد دفعات دریافت مواد و نوشیدنی‌های قندی کمتر شود.
  3. استفاده از فلوراید درمانی موضعی
  4. استفاده از فیشور سیلانتها یا شیارپوشهای دندانی