عصب کشی دندان

عصب کشی دندان كه درمان ریشه یا روت کانال‌ تراپی نيز ناميده ميشود، معالجه مجرای ریشه دندان است. عصب کشی یک پروسه دندانپزشکی است که شامل خارج كردن بخش داخلی و نرم دندان یا پالپ (pulp) و شكل دادن فضاي داخلي ريشه و پر كردن آن است و با روکش دندان که روی آن قرار می گیرد شما میتوانید به راحتی مواد غذایی خود را بجوید.
در صورتیکه پوسیدگی دندان در مراحل اولیه درمان نشود و پوسیدگی از مینا عبور نموده و به عاج گسترش یابد در ادامه می‌تواند به فضای پالپ گسترش یابد.
ورود میکروب ها به پالپ دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می شود. با توجه به اینکه پالپ دندان یک محفظه بسته است، التهاب باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه های عصب دندان شده و درد دندان شروع می شود.

عصب کشی دندان چگونه است  ترمیم و روکش دندان عصب کشی شده

علل عمده صدمه به بخش داخلی و نرم دندان شامل موارد زیر است:

1.  پوسیدگی عمیق به دلیل عدم رسیدگی و درمان سوراخ ها و حفره های دندان
  2.  انجام چندیدن پروسه درمانی دندانپزشکی روی یک دندان
  3.  بروز ترک در دندان
  4.  وارد شدن آسیب و تروما به دندان

شایع ترین علائم پالپ دندانی که آسیب دیده است عبارتند از:

1.  احساس درد متوسط تا شدید در دندان
  2.  تورم و احساس گرما در لثه ها

مراحل و جزئیات عصب کشی دندان

مراحل انجام دادن عصب کشی

مرحله اول عصب کشی دندان : ایزوله کردن دندان با گذاشتن ورقه لاستیکی در دهان

در گام نخست عصب کشی دندان، ابتدا دهان فرد بی حس شده و سپس دندانپزشک با استفاده از یک ورقه لاستیکی به نام رابر دم، دندان را از محیط دهان جدا و ایزوله میکند.
سپس محل دندان در این ورقه لاستیکی که در بیشتر موارد از لاتکس ساخته شده است، سوراخ میشود تا دندان از آن بیرون بزند در حالی که بقیه دندانها و دهان در پشت آن قرار دارند.
به این ترتیب از رسیدن جریان بزاق به دندان تحت درمان جلوگیری میشود. یکی از مهمترین اهداف عصب کشی، آلودگی زدایی از دندان یا به عبارتی ایزوله کردن دندان در درمانهای دندانپزشکی است و از طرفی دندان باید خشک و تمیز بماند. از آنجایی که بزاق حاوی باکتری و ذرات دیگر است، رابر دم به عنوان یک سد در مقابل بزاق عمل میکند تا آلودگیها و ذرات داخل آن به دندان نرسند.
قرار دادن رابر دم بخشی از مراقبتهای استاندارد در عصب کشی است و حتما باید انجام شود. اگر در درمان شما از رابر دم استفاده نشده است از دندانپزشک علت آن را بپرسید.

مرحله دوم عصب کشی دندان : ایجاد سوراخ در تاج دندان

دندانپزشک برای شروع درمان باید به محفظه پالپ داخل دندان دسترسی داشته باشد بنابراین باید تاج دندان سوراخ شود. به این مرحله ایجاد سوراخ دسترسی گفته میشود.
دندانپزشک با استفاده از دریل دندانپزشکی سوراخی ایجاد میکند که تا محفظه پالپ ادامه دارد. از طریق این سوراخ درمان انجام میشود. در مورد دندانهای عقبی، سوراخ دسترسی در سطح جونده ایجاد میشود و در دندانهای جلویی این سوراخ در سطح پشتی دندان ایجاد میگردد.
هنگام ایجاد سوراخ دسترسی، دندانپزشک تمامی مواد پوسیده دندان را نیز برمیدارد و بخشهای شکننده یا لق دندان یا پر شدگی را جدا میکند.
در این زمان دهان بی حس است، رابر دم در دهان قرار دارد و همه چیز برای شروع درمان آماده است. همان طور که پیش تر گفته شد بی حسی دندان اختلال قابل توجهی در حس فشار ایجاد نمیکند بنابراین هنگام دریل کردن لرزش دریل دندانپزشکی را کاملا احساس میکنید. اما این احساس خفیف بوده و دردی همراه آن نیست.
در صورتی که در هر مرحله ای در درمان، احساس درد داشتید با اشاره دندانپزشک را متوجه کنید، چرا که اصلا نباید دردی هنگام عصب کشی احساس کنید. دندانپزشک بی حسی بیشتری استفاده میکند.

مرحله سوم عصب کشی دندان : اندازه‌ گیری طول دندان

هدف دندانپزشک درمان تمامی طول مجرای ریشه دندان است نه فراتر از آن. انجام این کار نه تنها بخش مهمی از فرآیند درمانی به شمار می‌آید بلکه در به حداقل رساندن درد پس از عمل و جلوگیری از شکست درمان نیز کمک می‌نماید.
دندانپزشک برای این منظور باید طول هر یک از مجراهای ریشه دندان را اندازه‌ گیری نماید. این اندازه معمولاً حدود نیم میلی‌متر می‌باشد.

مرحله چهارم عصب کشی دندان : پاک سازی و شکل دهی مجرای ریشه دندان

در مرحله تمیز کاری دندان ، بافت‌های عصبی زنده یا مرده برداشته میشود و باکتری‌ها از بین رفته و به طور کلی تمامی ذرات و سموم داخل دندان تخلیه و پاک ‌سازی می‌شود. پس از آن مجرای ریشه دندان تراشیده و شکل دهی شده و بزرگ‌تر می‌شود تا اطمینان حاصل شود تمامی دیواره عاری از هر گونه آلودگی و باکتری است. شکل دهی دیواره ‌های مجرای ریشه به نحوی انجام می‌شود که شکل مجرا برای پر کردن ایده آل باشد.

مرحله پنجم عصب کشی دندان : پر کردن دندان

اکنون فضای خالی دندان آماده پر کردن است. در برخی موارد دندانپزشک بلافاصله پس از پاک ‌سازی دندان، آن را با مواد مخصوصی پر می‌کند و در برخی موارد دیگر ممکن است دندانپزشک صلاح ببیند یک هفته منتظر بماند تا در صورتی که همه چیز به خوبی پیش برود دندان پر ‌شود.
در صورتی که روش دوم انتخاب شود دندانپزشک باید مواد پر کننده موقتی در داخل دندان قرار دهد تا جلوی ورود آلودگی‌ها به داخل دندان گرفته شود.

مرحله ششم عصب کشی دندان : پر کننده موقتی

پس از این که دندانپزشک دندان را پر کرد، نوعی پر کننده موقتی بر روی تاج آن قرار میدهد. با این کار سوراخ دسترسی که در تاج ایجاد شده بود، بسته و مهر و موم میگردد. در این مرحله، کار عصب‌ کشی تمام شود.

مرحله هفتم عصب کشی دندان: ترمیم دندان

اگر چه در اینجا فرآیند عصب‌ کشی به اتمام رسیده است، اما دندان هنوز کار دارد. برای تقویت ساختار آسیب ‌دیده دندان و همچنین برای این که دوباره بتوانید با این دندان عصب‌ کشی شده غذا بجوید باید ترمیمی مانند روکش دندان، بر روی آن قرار دهید. انتخاب نوع ترمیم بستگی به شرایط دارد. ترمیم ممکن است بلافاصله پس از عصب‌ کشی و یا مدتی بعد از آن روی دندان قرار بگیرد.

مراقبت پس از عصب كشي دندان

چند روز اول پس از درمان، دندان درمان شده امكان دارد دردهاي كم يا زيادي داشته باشد ؛ به طوريكه اين دردها در روزهاي اوليه بيشتر بوده و به صورت دردهاي خود به خود و ضرباندار و حساسيت دندان به لمس و فشار ، خود را نشان مي دهد و پس از اين مدت ، دردهاي خود به خود به تدريج كمتر شده و فقط به هنگام ضربه ( غذا خوردن يا برخورد دندان به دندان فك مقابل ) درد مي گيرد و در نهايت دردها كاملاً از بين مي رود . در مواردي به علت وجود التهاب شديد و يا عفونتهاي قبل از درمان ، اين دردها مي توانند حادتر و شديدتر بوده و گاه همراه تورم باشد كه جاي نگراني نداشته ، واكنش طبيعي بدن به تحريك و درمان انجام شده مي باشد كه با كمك داروها و گذشت زمان، اين حالت حاد از بين مي رود . بنابراين لازم است داروهاي تجويز شده را مطابق دستورالعمل مصرف نمائيد .
دنداني كه نياز به درمان ريشه دارد، اغلب شديداً خراب و ديواره هاي ضعيف و شكننده اي دارد، بدين لحاظ لازم است در در طي دوران پانسمان بسيار احتياط نمائيد و از غذا خوردن معمول با دندان پانسمان شده اجتناب نمائيد . در صورت تخليه كامل پانسمان حتماً براي تجديد پانسمان مراجعه كنيد ؛ ولي در صورتي كه تنها قسمت سطحي پانسمان تخليه شده باشد و عمق آن دست نخورده باشد، نيازي به مراجعه نداريد.