چگونه نخ دندان بکشیم

  • صفحه اصلی
  • خدمات
  • نحوه استفاده از نخ دندان چگونه است؟

چگونه نخ دندان بکشیم

نخ دندان


نخ دندان بهترين وسيله جهت برداشتن پلاك دنداني و خارج كردن مواد غذايي باقيمانده در سطوح بين دنداني است که به هیچ وجه با استفاده از مسواک تمیز نمی شوند و تنها با استفاده از نخ های دندان می توان این سطوح را تمیز کرد.
جنس نخ های دندان بيشتر از نايلون هاي چند رشته مي باشد. تمام نواحي بين دنداني كه داراي تماس طبيعي و يا انواع پركردگي هستند، شكل يكساني ندارند. لذا انواع مختلفي از آن براي تطابق با اين نواحي ابداع شده كه از نخ هاي ظريف بدون موم گرفته تا نوارهاي ضخيم موم دار را شامل مي شود. 
از مزاياي استفاده از نخ های دندان، پيشگيري از بيماري لثه و جلوگيري از بوي بد دهان است.

چگونه نخ دندان بکشیم؟


دو روش عمده برای کشیدن وجود دارد: روش قرقره و روش دايره
در روش قرقره يك قطعه نخ دندان در حدود ٣٠ تا ٤٠ سانتي متر به دور انگشتان مياني دو دست پيچيده مي شود، به طوري كه حدود ١٠ سانتي متر از نخ بين انگشتان مياني دو دست قرار گيرد. اين قطعه مياني توسط انگشت شست و اشاره هر دو دست از دو طرف گرفته مي شود.

چگونه نخ دندان بکشیم - نحوه استفاده از نخ دندان

در روش دايره انتهاي اين نخ به طول ٣٠ تا ٤٠ سانتي متر گره زده شده و اين حلقه توسط تمام انگشتان هر دو دست به جز انگشتان شست از دو طرف گرفته مي شود؛ در اين روش هم مانند روش قرقره از انگشت شست و اشاره هر دو دست براي عبور نخ از نواحي بين دنداني استفاده مي شود. سپس نخ به آرامي از بين دندان ها رد شده و با حركت بالا و پايين در ناحيه تماس بين دنداني، دندان ها را تميز مي كند.

انواع مدل نخ های دندان در بازار


دو مدل در بازار وجود دارد: ضخیم و نازک‌.

اگر جنس ریسمان نخ مقاوم و درجه‌ یک باشد، انتخاب نخ دندان ضخیم و نازک‌تر تنها بستگی به نوع دندان‌های هر فرد دارد.

به این معنی که اگر فاصله‌ی میان دندان‌ها زیاد باشد برای آن‌که این فضا به ‌طور کامل به هنگام نخ کشیدن پوشش داده شود باید از نخ دندان‌های ضخیم استفاده کرد. همچنین اگر دندان‌ها زیادی به هم چسبیده باشند نخ نازک‌تر مناسب‌تر هستند.

روزي چند بار نخ دندان بكشيم؟


كشيدن نخ بايد به طور منظم در تمام سطح دندان هاي دهان انجام شود، یک بار در روز نخ زدن برای حفظ بهداشت دهان و دندان کفایت می‌کند.

اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم؟

چون کشیدن نخ کمی بین دندان‌ها فاصله ایجاد می‌کند. وقتی بعد از آن مسواک می‌زنید، فلوراید می‌تواند به شکاف بسیار کوچک بین دندان‌ها نفوذ کند.

بین همه‌ی دندان‌ها را نخ بکشید و برای هر کدام از نخ تمیز استفاده کنید و تاجایی‌که می‌توانید بدون زخم‌کردن لثه نخ را فرو ببرید. نخ را به‌ آرامی به زیر لثه فرو ببرید و به‌ آرامی بیرون بیاورید. این کار دندان و سطح ریشه‌ را تمیز می‌کند و باکتری‌ها و ذرات غذا را جدا می‌کند. بنابراین هر شخصی ممکن است الگوی خودش را داشته باشد، اما بهتر است ابتدا نخ و سپس مسواک‌ زدن را انجام بدهیم.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند. *

عضویت در خبرنامه

در خبرنامه ما مشترک شوید.

لوگوی شبکه اجتماعی واتس آپ
پشتیبانی آنلاین دندانپزشکی سپید
جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک کنید